Thursday, September 6, 2012

RESEPI PARU GORENG

Ini adalah resepi terbaru yang aku cuba..
Korang jangan cuba nak gelak pulak ye!
Time remaja dulu malas giler nak blaja memasak dengan mak.
Now, bila dah dewasa ni kena la dekatkan diri dengan dapur.
Actually, aku baru jer blaja makan paru goreng ni so that why la aku
bru nk try masak sendiri..Not bad..Kat kampung aku tak pernah lak jumpe org masak bende alah ni.
Biasanya my mom rebus dan makan dengan air asam...fuhh, sedap giler..nikmatnye tak terkata..
Siap gaduh dengan kucing umah aku lagi tau duk berebut benda ni...harharhar...

Ni la rupa die...Jeng!jeng!jeng!!

















BAHAN-BAHAN :-

Paru 1 peket-klo beli kt carrefour)
Bawang besar ½ biji
Cili boh 2 sudu bsr
Cili padi 2 biji
Cili besar 1 biji
Asam keping 1 kpg
Garam
Gula


Before korang nak sediakan bahan2 masakan kat atas nih,
better korang pergi rebus dulu paru yg nak dimasak tu. 
Jimat la skit masa korang dan waktu melahap pun
boleh disegerakan…


Cara-cara nak masak cenggini :-


1- Paru yg dah korang rebus tadi dipotong nipis2 dan kecik2.
Cam potong daging gitu. 
Lepas siap potong korang goreng sampai garing.

# Sementara korang tunggu paru nih garing segaringnye,korang buat la bende2 len
dulu. Cam masak nasi ker, buat air sirap ker,sediakan bahan utk masakan ke-2
ker,tumbuk sambal belacan ker,sediakan budu @ ape2 jer la..tp jgn sesekali
korang p tgk tv lak. Hangit paru tu nti….(kejadian ini telah berlaku pada diri
aku sendiri)! #

2- Blender bawang besar ,cili boh dan cili padi.

3- Panaskan minyak, tumis bahan yang telah diblender td.

4- Masukan garam,gula dan asam keping .

5- Masukan paru yg telah digoreng td dan kacau..kacau..dan kacau lagi..

6- Done…dah boleh makan.
Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nazira PinkVirus Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign